وبلاگ

۱۰ روش از بهترین روش های خشک کردن زعفران در خانه

زعفران یکی از گران ترین ادویه های موجود در بازار است که با عطر و طعم و رنگ بی نظیرش، سالهاست که مورد توجه تمام آشپزان قرار دارد. از دیگر خواص این ماده ارزشمند می توان به درمان بیماری ها و لاغری اشاره کرد. همانطور که انتظار می رود تهیه و نگهداری این گیاه همه کاره، مشکلات خود را به همراه دارد.در این مقاله به بهترین روش های خشک کردن زعفران در خانه میپردازیم.

برای خرید اطلاع از قیمت انواع زعفران میتوانید به لینک خرید زعفران مراجعه و سفارش خود را ثبت نمایید و از اصل بودن و طعم و عطر زعفران توکلی لذت ببرید.

بهترین روش های خشک کردن زعفران

زعفران از حساس ترین گیاهان نسبت به نور، گرما و رطوبت به شمار می رود؛ از این رو پروسه تولید تا مصرف آن اصول و قواعدی دارد. اگر قصد دارید به منظور جلوگیری از وجود ناخالصی در زعفران های پودر شده کارخانه ای، خودتان به برداشت و خشک کردن زعفران بپردازید، با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب به شما 10 روش آسان را آموزش دهیم.

1. روش سنتی | طرز خشک کردن زعفران در خانه

  • در این روش شما باید کلاله زعفران را از گلبرگ زعفران آن جدا کنید. رعایت بهداشت در این مرحله جزء مهم ترین نکات می باشد. چرا که شما امکان شست و شوی زعفران را نخواهید داشت.
  • سپس ظرفی کم عمق انتخاب کنید و آن را با پارچه ای تمیز بپوشانید.
  • در مرحله بعد لازم است زعفران ها را روی پارچه قرار دهید و با دستمال کاغذی روی آن را بپوشانید. بین چهار الی هفت روز زعفران های شما خشک خواهند شد.
  • حساسیت زعفران را نسبت به گرما فراموش نکنید.
  • کنترل دمای محیطی که برای خشک کردن در نظر گرفته اید بسیار مهم است. گرمای زیاد موجب کپک زدن زعفران خواهد شد.

 

2. ساده ترین روش | کمترین امکانات

یکی از ساده ترین روش های خشک کردن انواع زعفران در منزل، استفاده از کاغذ a4 و بخاری است. شما در این روش باید بخاری را روی کمترین شعله خود قرار داده سپس زعفران ها را روی چند کاغذ قرار داده و بالای بخاری بگذارید. کافیست یک شبانه روز صبر کنید تا از نتیجه حاصل شگفت زده شوید.

3. روش اتویی | چگونه زعفران اتویی خشک کنیم

 

این روش که اصولاً برای زعفران های صادراتی استفاده می شود زعفرانی صاف و مجلسی را تولید خواهد کرد. در این روش زعفران ها را به صورت کاملاً صاف و بدون پیچ خوردگی بین دو صفحه فلزی یا پارچه نخی قرار داده و با وارد کردن فشار متناسب، رطوبت آن را از بین می بریم. نتیجه حاصل زعفران هایی صاف و یکدست خواهند بود.البته دستگاه هایی نیز به این منظور وجود دارند که به صورت کاملاً صنعتی، زعفران را خشک می کنند. این دستگاه ها با توجه به کارایی قیمتی بین 10 الی 50 میلیون دارند.

طریقه پرورش گلخانه ای زعفران را میتوانید در مقاله نوشته شده ما با عنوان مراحل کشت زعفران گلخانه ای  مطالعه نمایید.

4. طریقه خشک کردن گلبرگ زعفران | استفاده از آون

از دیگر روش های مکانیزه می توان به آون های صنعتی اشاره کرد. در این روش گلبرگ های زعفران را با ضخامتی یکسان بر روی سینی آون قرار داده و سینی را به مدت 15 الی 20 دقیقه داخل آون با دمای مشخص می گذارند.این روش عنوان یکی از سریع ترین روش ها در عین حفظ خاصیت زعفران را به خود گرفته است.

5. روش خشک کردن زعفران با مایکروویو

خشکاندن زعفران با ماکروفر دستورالعملی همچون روش قبلی خواهد داشت. با این تفاوت که شما می توانید این روش را بدون صرف هزینه های کلان برای خرید آون صنعتی پیش بگیرید. از مهم ترین مزایای این دو روش می توان به صرف انرژی و زمان کمتر با حفظ کامل خاصیت زعفران و جلوگیری از وجود هرگونه آلودگی بر روی زعفران ها اشاره داشت.

6. خشک کن برقی خانگی

اگر در منزل از خشک کن های میوه و سبزی استفاده می کنید، احتمالاً ایده خشک کردن گیاه زعفران نیز به فکرتان رسیده باشد.باید بگوییم این روش یکی از بهترین راه خشک کردن گل زعفران به شمار می رود.این دستگاه ها با داشتن ترموستات و رطوبت سنج مانع سوختن یا کپک زدن زعفران می شوند. در نتیجه شما می توانید با حداقل دور ریز زعفران مواجه شوید. خشک کن های برقی علاوه بر صرفه اقتصادی، در زمان شما نیز صرفه جویی می کنند.

7. خشک کردن زعفران به روش اسپانیایی

این روش به روش اسپانیایی معروف است، که در این مطلب سایت mahukherbal نیز به آن اشاره شده:

This method is also known as the Spanish method, the system’s low cost and the support of the Ministry of Agricultural have made this method a common practice among Iranian farmers

  • انجام این روش نیز به صورت صنعتی با استفاده از دستگاه های مخصوص و همچنین صورت خانگی با کمک الک، منبع حرارت و وسیله سرمایشی ممکن است.
  • در روش خانگی باید زعفران ها را روی الک بریزید و با فاصله ای از منبع حرارتی خود قرار دهید. برای این کار می توانید از یک چهارپایه کمک بگیرید.
  • سپس به منظور تهویه هوا و جلوگیری از کپک زدن زعفران ها، پنکه یا کولر را در مجاورت آن ها روی دور کند روشن کنید.
  • زمانی که زعفران خشک شد ابتدا آن ها را روی پارچه ای تمیز جهت از دست دادن حرارت قرار داده و سپس به ظرف مورد نظر خود منتقل کنید.

8. روشی متفاوت | خشک کردن انجمادی

شما با به کارگیری این روش به زعفرانی نارنجی رنگ دست خواهید یافت. البته این به معنای از دست دادن خواص زعفران نیست. در مرحله اول زعفران را در دمای -18 الی -22 به مدت 20 ساعت قرار داده و سپس همزمان با افزایش دما، مقداری فشار به زعفران ها وارد می کنیم، این شرایط باید در حدود 20 ساعت ادامه دار باشد.

برای دیدن راه های تشخیص اصل بودن زعفران به مقاله نوشته شده ما با عنوان راه تشخیص زعفران اصل از تقلبی مراجعه نمایید.

9. خشک کن های خورشیدی

یکی دیگر از روش های صنعتی استفاده از دستگاه های خشک کن خورشیدی می باشد.این دستگاه ها متشکل از چند طبقه هستند که در هر طبقه لایه ای از زعفران قرار می گیرد. این دستگاه ها با جذب اشعه خورشید موجب کاهش رطوبت زعفران و در نتیجه خشک شدن آن ها می شوند.

10.خشک کن های تونلی

این روش که به روش انتقال هوا نیز معروف است، با قرار گرفتن زعفران ها در معرض هوای داغ مستقیم انجام می پذیرد. در مرحله اول زعفران ها با گذر کردن از خشک کن های تونلی نیمی از رطوبت خود و سپس با قرار گرفتن در مجاورت فشار هوای زیاد نیمی دیگر را از دست خواهند داد.

کلام آخر


ادویه ارزشمند زعفران از شرایط خاصی برای تولید و مصرف پیروی می کند. چیده شدن این گیاه قبل از طلوع آفتاب به منظور حفظ فواید و ویژگی ها، حساسیت آن را نسبت به نور، گرما و رطوبت را بیانگر است. حفظ این فواید از زمان کاشت تا زمان مصرف زعفران اهمیت بالایی دارد. به همین منظور ما در این مقاله تلاش کردیم تا 10 روش مرسوم خانگی و صنعتی را برای شما عزیزان شرح دهیم.

 

سوالات متداول

چگونه زعفران نم کشیده را خشک کنیم؟

برای خشک کردن زعفران نم کشیده، آنها را بین دو پارچه نخی بگذارید تا نم آن ها گرفته شود و سپس در محیط خشک و خنک قرار دهید تا خشک شوند.

چگونه زعفران اتویی خشک کنیم؟

در این روش از خشک کردن زعفران، زعفران ها را به صورت کاملاً صاف و بدون پیچ خوردگی بین دو صفحه فلزی قرار می دهیم و سپس با وارد کردن فشار متناسب، رطوبت آن را از بین می بریم.

چگونه بدون دستگاه صنعتی زعفران را خشک کنیم؟

برای این کار می توانید از مایکرویو استفاده کنید. از مهم ترین مزایای این دو روش می توان به صرف انرژی و زمان کمتر با حفظ کامل خاصیت زعفران و جلوگیری از وجود هرگونه آلودگی بر روی زعفران ها اشاره داشت.

seoadmin

View Comments

Recent Posts

10 خواص زنجبیل که باید بدانید!

بشر از گذشته‌های دور تاکنون در تلاش بوده است به محیط پیرامون خود با دقت…

5 ماه ago

چرا زعفران گران است؟ – 5 دلیل گرانی زعفران

زعفران را به‌عنوان طلای سرخ هم می‌شناسند. این ادویه گیاهی به‌عنوان گران‌ترین ادویه در جهان…

5 ماه ago

مضرات زعفران برای زنان و مردان + ۱۰ عوارض زعفران برای بدن

زعفران گران ترین ادویه جهان است که استفاده از آن می تواند طعم و رنگ…

6 ماه ago

راهنمای خرید زعفران – 8 نکته مهم برای خرید زعفران که باید بدانید!

زعفران به‌عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین محصولات صادراتی ایران، جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های ایرانی دارد. رنگ…

6 ماه ago

فواید زعفران برای چشم – رفع مشکلات بینایی چشم با زعفران

اگر به‌تازگی متوجه ضعف در قدرت بینایی خود شده‌اید، علاوه بر مراجعه به پزشک متخصص…

6 ماه ago

چای زعفران؛ خواص چای زعفران + طرز تهیه چای زعفران در [5 دقیقه]

زعفران را به عنوان طلای سرخ می‌شناسند و این نوع نام‌گذاری بی‌دلیل نیست. با تهیه…

6 ماه ago