10 خواص زنجبیل که باید بدانید!

بشر از گذشته‌های دور تاکنون در تلاش بوده است به محیط پیرامون خود با دقت نگاه کند و از خواص گیاهان برای مقاصد گوناگون نهایت استفاده را ببرد. زنجبیل یکی از قدیمی‌ترین و با ارزشمندترین گیاهان دارویی بوده که توانسته است به دلیل فواید بی‌‌نظیر خود همواره در سبد غذایی افراد قرار بگیرد. شاید تصور کنید از این گیاه تنها به عنوان ادویه استفاده می‌شود، درحالی‌که باید بدانید خواص زنجبیل شامل موارد متعددی هستند که در این مقاله به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم؛ بنابراین اگر شما نیز دوست دارید با فواید زنجبیل آشنا شوید، با ما همراه باشید.

خواص زنجبیل

اگر به حوزه طب سنتی علاقه داشته و در این زمینه مطالعه کرده باشید، می‌دانید که زنجبیل از گذشته در طب سنتی ایران، چین و جهان عرب جایگاه برجسته‌ای داشته است و این امر به دلیل ریشه ارزشمند آن بوده که خواص گوناگونی را در خود جای داده است.

امروزه اغلب شرکت‌های داروسازی در سراسر جهان نیز سعی می‌کنند به نحوی از خاصیت زنجبیل استفاده کنند و آن را در تولید محصولات دارویی خود به کار ببرند. در این میان، برخی خواص زنجبیل بیشتر از سایر فواید آن در زندگی روزمره افراد کاربرد دارند؛ از این رو، در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم به پرکاربردترین و مهم‌ترین خواص این ریشه ارزشمند بپردازیم.

خواص زنجبیل برای مردان

زنجبیل به دلیل داشتن ترکیبات خاص خود می‌تواند برای مردان فواید منحصربه‌فردی به همراه داشته باشد. اولین موردی که در این زمینه مطرح می‌شود، تقویت میل جنسی در مردان است. در حقیقت، زنجبیل میزان فشار خون فرد را در سطح پایین نگه می‌دارد و به این ترتیب، در حفظ حالت برانگیختگی و بهبود عملکرد جنسی نقش مؤثری ایفا می‌کند. تحقیقات انجام شده در خصوص خواص زنجبیل و همچنین خواص زعفران این حقیقت را آشکار کرده‌اند که استفاده از این ریشه گیاهی می‌تواند در درمان اختلالات نعوظ مردان مؤثر باشد.

این امر به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است که در این ماده گیاهی وجود دارد. یکی دیگر از مزایایی که مردان با خوردن زنجبیل به دست آورند، بالا رفتن نرخ باروری آن‌ها است. زنجبیل در ترشح بیشتر هورمون تستوسترون نقش مهمی را ایفا می‌کند و طول عمر اسپرم‌های موجود در مایع منی را افزایش می‌دهد. به این ترتیب، نرخ باروری در مردان بیشتر می‌شود.

خواص زنجبیل برای زنان

خواص زنجبیل برای خانم‌ها موارد متعددی را در بر می‌گیرند. اولین موردی که می‌توان به آن اشاره کرد، کم کردن درد قاعدگی است. اغلب زنان دوران پریود یا قاعدگی خود را با درد طی می‌کنند. این در حالی است که می‌توانند با مصرف روزانه این ماده و همچنین مصرف زعفران که خاصیت ضدالتهابی قوی دارد، میزان درد خود را به طور قابل‌توجهی کاهش دهند.

به نقل از سایت mosbatesabz در رابطه با خواص این ماده گیاهی برای زنان:

زنجبیل با افزایش سلامت تخمک‌ها و افزایش گردش خون به رحم و تخمدان‌ها شانس بارور شدن تخمک‌ها را در زنان افزایش می‌دهد.

همچنین یکی از مسائلی که ممکن است در هر سنی برای خانم‌ها رخ دهد، مسائل مربوط به عفونت ناحیه تناسلی است. تحقیقات انجام شده در این خصوص نشان می‌دهند که افراد می‌توانند با خوردن زنجبیل یا دمنوش آن با انواع عفونت‌های ناشی از فعالیت باکتری‌ها و قارچ‌ها مبارزه کرده و از ابتلای مجدد خود به این بیماری‌ها جلوگیری کنند. خواص زنجبیل تنها محدود به این دو مورد نمی‌شوند و می‌توان به مواردی مانند کمک به درمان کیست تخمدان، لکه بینی در ایام غیر پریود، تأخیرات ایجاد شده برای قاعدگی و… نیز اشاره کرد.

خواص زنجبیل برای لاغری

کمک به افراد برای کم کردن حجم چربی‌ها و لاغری بدن، آشناترین خاصیت زنجبیل است. در حقیقت، این ماده با افزایش سرعت سوخت‌وساز بدن به افراد کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانند چربی‌های اضافی بدن خود را کاهش دهند و به سایز مورد علاقه خود برسند. از طرف دیگر، افراد با خوردن زنجبیل یا دمنوش‌های آن کمتر احساس گرسنگی می‌کنند و می‌توانند راحت‌تر در برابر وسوسه‌های خوردن مواد غذایی به ویژه تنقلات مقاومت کنند. موارد بیان شده از مهم‌ترین خواص زنجبیل برای لاغری بمانند خواص چای ماسالا برای لاغری هستند.

خواص زنجبیل برای معده

زنجبیل از گذشته‌های دور تاکنون برای درمان مشکلات گوارشی و مسائل مرتبط با معده کاربرد گسترده‌ای داشته است. استفاده از این ماده گیاهی می‌تواند نفخ و سوءهاضمه را در شما از بین ببرد و فرایند هضم مواد غذایی را تسهیل کند. گاهی افراد از بازگشت اسید معده به مری خود شکایت می‌کنند و به اصطلاح دچار “ترش کردن معده” می‌شوند.

یکی از راهکارهای بسیار مناسب برای رفع این حالت، استفاده از دمنوش‌های زنجبیل است تا میزان اسیدی بودن شیره معده کاهش یابد. خواص زنجبیل در مبحث گوارشی شامل کمک به رفع مشکلاتی مانند یبوست، حالت تهوع و استفراغ و حتی اسهال نیز است.

خواص زنجبیل برای مو

شاید تعجب کنید، اما زنجبیل در حوزه سلامت مو نیز فواید گسترده‌ای دارد. یکی از خواص زنجبیل، داشتن ویتامین‌ها و مواد مغذی است که برای سلامت و تقویت مو ضروری هستند؛ از این رو، مصرف زنجبیل می‌تواند به عنوان راهکار مؤثری برای قطع ریزش و جلوگیری از بروز مجدد آن در نظر گرفته شود.

اگر شما نیز جزء افرادی هستید که دچار شوره سر هستند، بهتر است بدانید که می‌توانید با مصرف زنجبیل از خاصیت ضدالتهابی، ضدقارچی و ضدعفونی‌کنندگی آن استفاده کنید و میزان شوره سر خود را کاهش دهید. از طرف دیگر، این ریشه ارزشمند میزان جریان خون در پوست سر را افزایش می‌دهد و به این ترتیب، موجب رشد سریع موهای شما می‌شود.

یکی از مشکلاتی که اغلب بانوان از آن رنج می‌برند، خشکی موهای سر و به دنبال آن، ایجاد موخوره و وزی مو است. بد نیست بدانید که مرطوب‌کنندگی مو یکی از خاصیت‌های زنجبیل است؛ از این رو این ماده گیاهی می‌تواند به شما برای داشتن موهای نرم، درخشان و قوی کمک کند. استفاده از روغن زنجبیل یکی از راهکارهای عالی برای داشتن موهای قوی است. در این راستا، مجموعه توکلی یکی از بهترین مراکزی است که می‌توانید روغن‌های اصل و با کیفیت زنجبیل را از آن تهیه کنید و موهای زیبایی را به دست آورید.

خواص زنجبیل برای فشار خون

فواید گیاه زنجبیل به حوزه سلامت قلب و فشار خون نیز گسترش یافته‌اند. تحقیقات پزشکی مختلفی نشان می‌دهند افرادی که از زنجبیل در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، فشار خون پایین‌تری دارند. از آنجایی که فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی و قلبی است، داشتن فشار خون نرمال و استفاده از راهکارهایی که فشار خون را در حد پایین نگه دارند، بسیار حائز اهمیت هستند.

روش‌های مختلفی برای استفاده از این ماده گیاهی وجود دارند. شما می‌توانید زنجبیل را به صورت ادویه مورد استفاده قرار دهید و یا از دمنوش زنجبیل بهره ببرید. این نکته را در نظر داشته باشید که در استفاده از این ماده گیاهی افراط نکنید؛ چراکه مصرف بی‌رویه هر نوع مواد غذایی با عوارضی همراه است و زنجبیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. تحقیقات انجام شده در حوزه فواید زنجبیل نشان می‌دهند که افراد مجاز هستند حداکثر 4 گرم زنجبیل را در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

خواص زنجبیل برای عفونت

در بخش‌های قبلی اشاره کردیم یکی از خواص زنجبیل کمک به درمان عفونت‌های باکتریایی و قارچی ناحیه تناسلی بانوان است، اما این تنها عفونتی نیست که توسط زنجبیل درمان می‌شود. از گذشته‌های دور تا حال حاضر، استفاده از زنجبیل برای درمان عفونت‌های دندان و دهان مرسوم بوده است. شما می‌توانید برای التهابات ایجاد شده در لثه خود نیز از این گیاه استفاده کنید، البته این نکته را در نظر داشته باشید که باید از زنجبیل تازه بهره ببرید تا اثربخشی آن را در زمینه مورد نظر ببینید.

اگر به تازگی مبتلا به عفونت دستگاه تنفسی شده‌اید و از سرفه‌های مکرر رنج می‌برید، بد نیست بدانید که کمک به درمان عفونت‌های تنفسی یکی دیگر از خواصی است که در زنجبیل مشاهده می‌شود. شما می‌توانید این گیاه را به صورت برش‌های نازک به سالاد خود اضافه کرده و یا از دمنوش زنجبیل استفاده کنید و آن را به همراه عسل و آبلیمو بخورید.

فواید زنجبیل برای لک صورت

نمی‌توان از خواص زنجبیل صحبت کرد، اما نامی از درمان لک‌های پوستی نبرد. در حقیقت، این گیاه ارزشمند با داشتن مقادیر قابل‌توجهی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا لکه‌های پوستی خود را از بین ببرید و زیبایی و شفافیت پوستتان را ارتقا دهید. این امر به دلیل خاصیت لایه‌برداری و جوان‌سازی زنجبیل است.

اگر لکه‌های پوستی شما در اثر آفتاب سوختگی نیز ایجاد شده باشند، همچنان می‌توانید برای از بین بردن آن‌ها از زنجبیل کمک بگیرید. قطعاً استفاده موضعی از زنجبیل می‌تواند شما را به هدفتان برساند. ماسک‌های صورت بسیار زیادی مانند ماسک زنجبیل به همراه  عسل و آبلیمو، ماسک عسل و زنجبیل، ماسک زنجبیل و لیموی تازه و… وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

سخن آخر

استفاده از زنجبیل به دلیل فواید بی‌شمار آن از گذشته‌های دور تاکنون ادامه داشته است. در میان مهم‌ترین خواص زنجبیل می‌توان به استفاده از آن برای درمان لکه‌های پوستی، مشکلات گوارشی و معده، لاغری، بیماری‌های زنان، مشکلات نعوظ در مردان و… اشاره کرد. برای آن که بتوانید از خاصیت این گیاه به طور کامل استفاده کنید، لازم است که به زنجبیل اصل و باکیفیت دسترسی داشته باشید. مجموعه توکلی یکی از معتبرترین و خوشنام‌ترین مراکزی است که می‌توانید روغن و پودر زنجبیل را با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب از آن خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با این مجموعه در تماس باشید.

 

سوالات متداول

1- فواید زنجبیل برای مردان چیست؟

از بین بردن میکروب‌ها، حفظ سلامت دهان، تسکین درد عضلات، کاهش علائم آرتریت، مهار رشد سرطان و تقویت میل جنسی از مهم ترین فواید زنجبیل برای مردان است.

2- خواص زنجبیل تازه برای لاغری چیست؟

افزایش سوخت و ساز بدن و کمک به کاهش چربی ها از مهم ترین خواص زنجبیل تازه برای لاغری است زیرا با خوردن زنجبیل یا دمنوش‌های آن کمتر احساس گرسنگی می‌کنید.

seoadmin

Recent Posts

چرا زعفران گران است؟ – 5 دلیل گرانی زعفران

زعفران را به‌عنوان طلای سرخ هم می‌شناسند. این ادویه گیاهی به‌عنوان گران‌ترین ادویه در جهان…

5 ماه ago

مضرات زعفران برای زنان و مردان + ۱۰ عوارض زعفران برای بدن

زعفران گران ترین ادویه جهان است که استفاده از آن می تواند طعم و رنگ…

5 ماه ago

راهنمای خرید زعفران – 8 نکته مهم برای خرید زعفران که باید بدانید!

زعفران به‌عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین محصولات صادراتی ایران، جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های ایرانی دارد. رنگ…

5 ماه ago

فواید زعفران برای چشم – رفع مشکلات بینایی چشم با زعفران

اگر به‌تازگی متوجه ضعف در قدرت بینایی خود شده‌اید، علاوه بر مراجعه به پزشک متخصص…

5 ماه ago

چای زعفران؛ خواص چای زعفران + طرز تهیه چای زعفران در [5 دقیقه]

زعفران را به عنوان طلای سرخ می‌شناسند و این نوع نام‌گذاری بی‌دلیل نیست. با تهیه…

5 ماه ago

فواید زعفران برای مردان – 7 خواص باورنکردنی زعفران برای مردان که نمیدانستید!

زعفران را می‌توان یکی از مهم‌ترین مواد طبیعی دانست که مزایای متعددی را در خود…

6 ماه ago