زعفران

فواید زعفران برای چشم – رفع مشکلات بینایی چشم با زعفران

اگر به‌تازگی متوجه ضعف در قدرت بینایی خود شده‌اید، علاوه بر مراجعه به پزشک متخصص شروع به مصرف زعفران به‌صورت روزانه کنید. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه مقادیر ثابتی از زعفران به‌عنوان مکمل یا دم‌کرده در کنار غذا، عوارض بیماری‌های چشمی را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. خواص زعفران برای چشم بسیار متعدد است و محدودۀ وسیعی از اختلالات بینایی را شامل می‌شود. در این مقاله با بررسی فواید زعفران برای چشم، شما را با چگونگی تشخیص و مصرف این گیاه آشنا خواهیم کرد.

خواص زعفران برای چشم

نتیجۀ سال‌ها تحقیقات نشان می‌دهد که زعفران اثرات مثبتی در جلوگیری از کاهش قدرت بینایی دارد. مکمل‌هایی که بر پایۀ زعفران هستند سرعت پیشروی بیماری را به شکل قابل توجهی کم می‌کنند. سلول‌های بینایی در بیماری‌های چشمی مانند پیرچشمی یا تحلیل شبکیۀ چشم رو به کاهش می‌روند و قدرت آن‌ها کم می‎شود. عصارۀ زعفران موجود در مکمل‌های خوراکی آسیب سلول‌های بینایی را ترمیم می‌کند و قدرت بینایی را افزایش می‌دهد. در قسمتی از سایت lifeextension در این باره آمده که:

Saffron protects and prevents the steady breakdown of light-sensitive cells in the center of the retina, the macula. This addresses the root cause of age-related macular degeneration and improves light sensitivity, a major manifestation of the disease

علاوه بر کاهش علائم بیماری از خواص زعفران برای چشم می‌توان به پیشگیری از اختلالات بینایی اشاره کرد. سلول‌های گیرندۀ نوری که نقش مهمی در انتقال تصویر دریافتی بر روی شبکیۀ چشم ایفا می‌کنند در اثر مصرف مقادیر کافی از زعفران از تخریب حفظ می‌شوند. آسیب وارده به سلول‌های گیرنده، موجب شروع اختلالات بینایی مانند شب‌کوری می‌شود. زعفران می‌تواند سلول‌های آسیب‌دیده در شبکیه و دیگر لایه‌های چشم را احیا کند. خواص زعفران برای شبکیه چشم نیز بسیار زیاد است.

عصارۀ زعفران از ایجاد لکه‌های زرد روی شبکیۀ چشم که در اثر بالا رفتن سن ایجاد می‎شود جلوگیری می‌کند. یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که در اثر سالخوردگی در افراد ایجاد می‎شود، دژانسیون ماکولا یا همان AMD است که باعث کوری در این بزرگسالان می‌شود. طی تحقیقات، افرادی که روزانه 20 میلی‌گرم زعفران در برنامۀ غذایی خود مصرف کرده‌اند با نتایج مثبتی در کاهش عوارض بیماری مواجه شده‌اند.

فواید مصرف زعفران برای افراد مستعد بیماری چشمی

طی تحقیقاتی که در استرالیا روی افرادی که مستعد بیماری‌های چشمی بودند صورت گرفت، ثابت شد که عناصر تشکیل‌دهندۀ زعفران سهم مهمی در تغییر ژن‌های مسبب بیماری‌های چشمی دارند. نتیجۀ آزمایش‌های صورت‌گرفته این بود که اگر فرد در طول عمر خود میزان مناسبی زعفران را مصرف کند، احتمال مبتلا شدن آن شخص به اختلالات چشمی کمتر خواهد بود.

اگر بیماری چشمی به‌ موقع تشخیص داده شود و فرد در کنار درمان مربوطه از خواص زعفران برای چشم بهره ببرد و از مکمل‌های زعفران استفاده کند، آسیب وارده کاملاً قابل جبران خواهد بود. سلول‌های بینایی در این حالت ترمیم می‎شوند و قدرت بینایی خیلی سریع به شخص برمی‌گردد. زعفران چشم را از بیماری‌های دیگری نظیر التهاب رنگدانه‌ای و تحلیل کاسۀ چشم نیز حفظ می‌کند.

آب مروارید نیز یکی دیگر از بیماری‌های چشمی است که در اثر کهولت سن ایجاد می‎شود. کدر شدن عدسی چشم و کاهش میدان دید از عوارض این بیماری به شمار می‎رود. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در برنامۀ غذایی خود از 20 تا 30 گرم زعفران استفاده می‌کنند، کمتر در معرض بروز عوارض شدید این بیماری قرار می‌‌گیرند.

رفع مشکلات بینایی چشم با زعفران

زعفران به‌عنوان یک افزودنی و چاشنی در آشپزخانه‌های ایرانی جای دارد، اما با انجام تحقیقات فراوان و آشکار شدن خواص فوق‌العاده آن بر کاهش علائم پیری و خواص زعفران برای چشم مصرف آن به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا کرد. گل زعفران خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و از ایجاد آسیب در بافت‌ها به‌ویژه بافت چشم جلوگیری می‌کند. کاروتنوئید موجود در زعفران تا حد زیادی از افزایش لیپید یا چربی در برخی بافت‌های بدن جلوگیری می‌کند.

زعفران توانایی ترمیم و بهبود عملکرد آنزیم‌هایی نظیر SOD و AMD را دارد و در افرادی که دچار اختلال در این قسمت‌ها هستند کمک‌کننده خواهد بود. کروسین نیز یکی دیگر از مواد اصلی سازندۀ زعفران محسوب می‌شود و موجب بهبود خون‌رسانی در شبکیه و مشیمیۀ چشم می‎شود. افزایش اکسیژن‎رسانی و تأمین مواد مغذی موردنیاز چشم موجب جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های چشم می‎شود؛ چراکه عامل اصلی بروز بیماری‌هایی نظیر فشارچشم همین مسئله است.

بهترین روش نگهداری زعفران جهت افزایش تأثیر آن

شاید این مسئله خیلی رایج نباشد، اما باید بدانید که زعفران تاریخ انقضا دارد. بهتر است برای افزایش خواص زعفران در بهترین شرایط از آن نگهداری کنیم. در ساختار زعفران روغن‌های فراری وجود دارند که موجب ارزش‌گذاری آن می‎شود. میزان وجود این مواد در زعفران است که قیمت آن را بالا می‎برد. در صورتی که نگهداری زعفران در بهترین شرایط محیطی انجام شود عمر آن حدود سه سال می شود.

هرچند پس از گذر این زمان باز هم تغییر چندانی در زعفران و فواید زعفران برای چشم ایجاد نمی‎شود، اما به مرور، خواص دیگر مانند عطر و طعم خود را از دست می‌دهد. به‌طور کلی تمام زعفران‌های صادراتی، استانداردهای لازم را دارند، اما زعفران‌هایی که در ایران بسته‌بندی می‎شوند و به فروش می‎رسند ممکن است واجد شرایط نباشند. توصیۀ ما به شما این است که از برند و فروشگاه مطمئن خرید کنید.

برای از بین بردن اختلالان چشمی چه میزان زعفران مصرف کنیم؟

بهترین راه برای بیرون کشیدن فواید زعفران برای چشم این است که مانند آسیایی‌ها آن را دم کنید یا به عنوان چای زعفران بنوشید. همچنین می‌توانید به‌عنوان افزودنی آن را به دستور غذای خود اضافه کنید. در بسیاری از موارد افرادی که دچار بیماری‌های چشمی هستند از مکمل‌های خوراکی بر پایۀ زعفران استفاده می‌کنند. کروسین موجود در زعفران یک آنتی‌اکسیدان قوی است و تأثیر چشمگیری در کاهش علائم دارد. دورۀ مصرف زعفران به‌عنوان مکمل برای افزایش خواص آن بر شبکیۀ چشم یک دورۀ سه ماهه است.

روزانه مصرف 20 تا 50 میلی‌گرم زعفران علائم اختلالات موجود در سلول‌های گیرندۀ بینایی را کاهش می‌دهد. افزودن مکمل‌های کروسین‌دار 5 تا 15 میلی‌گرم در روز به برنامۀ غذایی نیز بلامانع است. مصرف مقادیر بیش از 200 تا 400 میلی‌گرم زعفران در روز موجب بروز اختلالات گوارشی می‎شود. در هر صورت برای مصرف بیش از حد معمول خوراکی در برنامۀ غذایی خود حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

نتیجه گیری

زعفران خواص بسیاری برای بینایی و لایه‌های چشم نظیر شبکیه و مشیمیه دارد. عناصر موجود در زعفران با تأثیر مستقیم بر سلول‌های گیرندۀ نور، چشم را از عوارض احتمالی ناشی از پیرچشمی، آب مروارید، تحلیل چشم و التهاب رنگدانه‌ای حفظ می‌کنند. خواص زعفران برای چشم به کیفیت زعفران بستگی دارد. هرچه کیفیت زعفران بالاتر باشد، خواص آن نیز مشهودتر است. فروشگاه زعفران توکلی با ارائۀ بهترین زعفران‌های صادراتی در کنار شما است و بهترین زعفران را تقدیم مشتریان خود می‌کند.

 

سوالات متداول

1- فواید زعفران برای چشم چیست؟

زعفران آسیب سلول‌های بینایی را ترمیم می‌کند و قدرت بینایی را افزایش می‌دهد و از پیشرفت بیماری های چشم جلوگیری می کند. زعفران همچنین در درمان اختلالات لکه زرد شبکیه که در سنین سالخوردگی ایجاد می شود موثر است.

2- زعفران چگونه باعث حل مشکلات بینایی می شود؟

کروسین موجود در زعفران موجب بهبود خون‌رسانی در شبکیه و مشیمیۀ چشم می‎شود. افزایش اکسیژن‎رسانی و تأمین مواد مغذی موردنیاز چشم موجب جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های چشم نظیر فشار چشم می‎شود.

seoadmin

Recent Posts

10 خواص زنجبیل که باید بدانید!

بشر از گذشته‌های دور تاکنون در تلاش بوده است به محیط پیرامون خود با دقت…

4 ماه ago

چرا زعفران گران است؟ – 5 دلیل گرانی زعفران

زعفران را به‌عنوان طلای سرخ هم می‌شناسند. این ادویه گیاهی به‌عنوان گران‌ترین ادویه در جهان…

5 ماه ago

مضرات زعفران برای زنان و مردان + ۱۰ عوارض زعفران برای بدن

زعفران گران ترین ادویه جهان است که استفاده از آن می تواند طعم و رنگ…

5 ماه ago

راهنمای خرید زعفران – 8 نکته مهم برای خرید زعفران که باید بدانید!

زعفران به‌عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین محصولات صادراتی ایران، جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های ایرانی دارد. رنگ…

5 ماه ago

چای زعفران؛ خواص چای زعفران + طرز تهیه چای زعفران در [5 دقیقه]

زعفران را به عنوان طلای سرخ می‌شناسند و این نوع نام‌گذاری بی‌دلیل نیست. با تهیه…

5 ماه ago

فواید زعفران برای مردان – 7 خواص باورنکردنی زعفران برای مردان که نمیدانستید!

زعفران را می‌توان یکی از مهم‌ترین مواد طبیعی دانست که مزایای متعددی را در خود…

6 ماه ago