زعفران

چرا زعفران گران است؟ – 5 دلیل گرانی زعفران

زعفران را به‌عنوان طلای سرخ هم می‌شناسند. این ادویه گیاهی به‌عنوان گران‌ترین ادویه در جهان شناخته می‌شود. این ادویه ارزشمند، طعم و رنگی جذاب و فوق­العاده داشته و همچنین عطر بسیار خوبی دارد. ایران به‌عنوان بزرگترین تولید کننده زعفران جهان شناخته می‌شود؛ اما کشورهای دیگری مانند یونان، افغانستان، هند و مراکش هم آن را تولید می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که چرا زعفران گران است؟

چرا زعفران گران است؟

ادویه زعفران را از گل زعفران تهیه می‌کنند. در داخل گل زعفران کلاله‌های قرمزرنگی وجود دارد که پس از خشک‌کردن، تبدیل به ادویه زعفران می‌شوند. این ادویه یک طعم و رنگ‌دهنده عالی است که در غذاهای سنتی ایرانی مانند برنج ایرانی، انواع ته‌چین و ته‌دیگ و حتی در خورش‌ها از آن استفاده می‌شود. همچنین زعفران را برای ساخت انواع دسر و تولید بعضی داروهای گیاهی و عطرها هم استفاده می‌کنند؛ اما دلایل گران بودن زعفران چیست؟ در این بخش 5 دلیل عمده را بررسی می‌کنیم.

وقت‌گیر بودن برداشت زعفران

گل‌های زعفران باید برداشت و پاک‌سازی شوند تا بتوان کلاله‌های قرمزرنگ و ارزشمند آنها را جدا کرد. در درجه اول باید بدانید که برداشت زعفران یک کار بسیار پر زحمت است. هیچ دستگاهی برای کمک به افراد برداشت‌کننده وجود ندارد و صفر تا صد برداشت، پاک‌سازی و جداسازی کلاله‌ها به صورت دستی انجام می­شود.

همان‌طور که مشخص است، برای این کار نیاز به نیروی انسانی خیلی زیادی وجود دارد. با توجه به تعداد زیاد گل­های زعفران در هر مزرعه، کار برداشت محصول و جداسازی نخ‌های زعفران زمان خیلی زیادی نیز می‌طلبد. به‌علاوه، برداشت گل‌های زعفران باید باظرافت انجام شود و در لمس آن‌ها باید نهایت دقت را داشت.

برای اینکه زعفران بتواند عطر و رنگ واقعی خود را نمایش دهد، لازم است قبل از مصرف دم شود. برای این کار باید مقدار کمی از آن را داخل هاون کوبیده و پودر کرده و با مقداری آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید. پس از دم کردن خواهید دید که تنها یک قاشق چایخوری از آن تا چه حد عطروطعم خوراکی­ها و غذاها را تغیر می‌دهد. تا اینجا تا حدودی به پاسخ سوال چرا زعفران گران است؟ پی بردیم. باقی دلایل را هم در ادامه بیان می­کنیم.

هر گل زعفران تنها 3 نخ زعفران دارد

زعفران یک ادویه کمیاب است. هر گل زعفران تنها 3 عدد کلاله زعفران یا همان نخ زعفران دارد. حال تصور کنید برای تولید تنها یک گرم زعفران خالص به چه تعداد گل زعفران نیاز داریم. طبق تحقیقات برای تهیه تنها یک پوند ادویه زعفران به چیزی بین 70 تا 75 هزار گل زعفران نیاز داریم.

فصل برداشت زعفران کوتاه است

بسیاری از میوه‌ها و گیاهان فصل برداشت طولانی دارند. مثلاً بعضی میوه‌ها گرمسیری هستند و در تمام طول فصول گرم می‌توان آن‌ها را برداشت کرد. در مورد میوه‌ها و سبزی‌های سردسیری هم به همین شکل است؛ اما در مورد گیاه یا همان گل زعفران وضعیت خیلی تفاوت دارد. زمان برداشت این گیاه تنها سه هفته است و افرادی که قصد تولید ادویه آن را دارند، باید تمام کار برداشت را که بسیار دشوار و زمان­بر هم هست، در همین سه هفته انجام دهند. معمولاً زعفران از اواخر مهرماه تا اویل آبان­ماه برداشت می‌شود.

به نقل از سایت mahkesht در رابطه با زمان برداشت زعفران:

زمان برداشت زعفران به منطقه شما بستگی دارد. در برخی مناطق این زمان از اوایل آبان ماه آغاز می‌شود و در مناطق دیگر مصادف با اوایل آذر ماه است. وقتی که گل‌‌های بنفش رنگ نمایان می‌شوند و مزرعه شما با رنگ بنفش  تلفیق می‌شود، به این معنی است که زمان برداشت زعفران و حصول نتیجه است.

علاوه‌برآن، زمان برداشت این گیاه در طول روز هم کوتاه است و فقط تا زمانی که آفتاب طلوع نکرده می­توان این کار را انجام داد. برداشت‌کنندگان باید تا قبل از طلوع آفتاب گل‌ها را برداشت کنند و به کارخانه ببرند. درصورتی‌که کمی آفتاب به گل‌ها بخورد، گیاه پژمرده شده و غیر قابل ‌برداشت می‌شود. این یکی دیگر از دلایلی است که در جواب سؤال چرا زعفران گران است؟ می­توان بیان کرد.

عطر و رنگ زعفران بسیار متفاوت است

زعفران تنها ادویه‌ای بوده که می‌تواند یک رنگ فوق‌العاده جذاب زرد و شرابی به غذاها و دسرهای شما ببخشد. این ادویه کاملاً طبیعی می‌تواند باعث ایجاد جذابیت در سفره شما شود. زعفران یک رنگ‌دهنده کاملاً طبیعی است و نیاید با رنگ‌دهنده‌های مصنوعی در قیاس قرار بگیرد. علاوه بر رنگ فوق‌العاده، زعفران عطری دلنشین دارد که با هیچ ادویه‌ای قابل‌مقایسه نیست.

از ادویه زعفران شما می‌توانید در انواع غذاها استفاده کنید، زعفران به‌تنهایی می‌تواند عطروطعم یک خوراک را چندین برابر بهبود دهد و جایگزین بسیاری از ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌های خوراکی شود. این ادویه علاوه بر رنگ و عطر دلنشین خود خواص زیادی هم دارد و تنها برای رنگ و عطر از آن استفاده نمی‌شود.

زعفران خواص درمانی دارد

زعفران تنها یک ادویه برای پخت غذا و خوراک‌های مختلف نیست. این ادویه باارزش را برای تولید انواع داروهای گیاهی هم استفاده می‌کنند. در حقیقت زعفران یکی از پرفایده‌ترین ادویه‌ها است که خواص دارویی بسیار زیادی دارد. یکی از شناخته‌شده‌ترین خواص این گیاه، ویژگی نشاط‌ آوری آن است. این گیاه ضدافسردگی بوده و در بسیاری از دمنوش‌های گیاهی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

طبق تحقیقات، زعفران خواص ضد سرماخوردگی و آنفولانزا هم دارد. برای درمان یا پیشگیری از این بیماری می‌توانید مقداری دم‌کرده زعفران را در آب جوش یا چایی مصرف کنید. برخی تحقیقات به خواص ضد سرطانی این گیاه هم اشاره کرده‌اند. زعفران همچنین برای سلامت قلب و عروق مفید است و حس آرامش را هنگام خواب و در طول روز برای فرد ایجاد می‌کند. اگر به زعفران دسترسی دارید، سعی کرده به طور روزانه از آن استفاده کنید. خواص زعفران هم در پاسخ دادن به پرسش چرا زعفران گران است؟ به ما کمک می­کند.

به نقل از سایت kavianisaffron در رابطه با گران ترین نوع زعفران:

کدام مدل زعفران گرانتر است ؟ زعفران مدلهای مختلفی دارد و گرانترین یا مرغوب ترین نوع آن، سوپرنگین اتویی است. سوپرنگین اتویی ، یکی از بهترین و باکیفیت ترین انواع زعفران برای صادرات است و در مقایسه با سایر زعفرانها قیمت بالاتری دارد.

کلام پایانی

زعفران را در دنیا به‌عنوان گران‌ترین ادویه می‌شناسند. این ادویه از دیرباز در یونان تولید و برداشت می‌شده و امروزه کشور ما اصلی‌ترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران است. برای تولید این محصول زحمات زیادی کشیده شده و تمام فرایند برداشت آن با دست انجام می‌شود. در این مقاله به این سؤال که چرا زعفران گران است؟ پاسخ دادیم. برای خرید انواع زعفران ممتاز با نشان استاندارد بین‌المللی می‌توانید به فروشگاه زعفران توکلی با سال‌ها تجربه و تخصص اعتماد کنید.

 

سوالات متداول

1- علت گرانی زعفران چیست؟

علت گرانی زعفران می تواند به خاطره مواردی همچون وقت گیر بودن برداشت آن، کوتاه بودن فصل برداشت، خواص درمانی زعفران و کمیاب بودن آن باشد.

2- کدام مدل زعفران گرانتر است ؟

گران ترین مدل زعفران، زعفران سوپر نگین است.

seoadmin

Recent Posts

10 خواص زنجبیل که باید بدانید!

بشر از گذشته‌های دور تاکنون در تلاش بوده است به محیط پیرامون خود با دقت…

4 ماه ago

مضرات زعفران برای زنان و مردان + ۱۰ عوارض زعفران برای بدن

زعفران گران ترین ادویه جهان است که استفاده از آن می تواند طعم و رنگ…

5 ماه ago

راهنمای خرید زعفران – 8 نکته مهم برای خرید زعفران که باید بدانید!

زعفران به‌عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین محصولات صادراتی ایران، جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های ایرانی دارد. رنگ…

5 ماه ago

فواید زعفران برای چشم – رفع مشکلات بینایی چشم با زعفران

اگر به‌تازگی متوجه ضعف در قدرت بینایی خود شده‌اید، علاوه بر مراجعه به پزشک متخصص…

5 ماه ago

چای زعفران؛ خواص چای زعفران + طرز تهیه چای زعفران در [5 دقیقه]

زعفران را به عنوان طلای سرخ می‌شناسند و این نوع نام‌گذاری بی‌دلیل نیست. با تهیه…

5 ماه ago

فواید زعفران برای مردان – 7 خواص باورنکردنی زعفران برای مردان که نمیدانستید!

زعفران را می‌توان یکی از مهم‌ترین مواد طبیعی دانست که مزایای متعددی را در خود…

6 ماه ago