زعفران

چای زعفران؛ خواص چای زعفران + طرز تهیه چای زعفران در [5 دقیقه]

زعفران را به عنوان طلای سرخ می‌شناسند و این نوع نام‌گذاری بی‌دلیل نیست. با تهیه یک چای زعفران خوشمزه می‌توانید به تمامی مزایای طبیعی این گیاه دوست‌داشتنی دسترسی داشته باشید. خواص چای زعفران در تحقیقات مختلف داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفته است و هر بار، نتایج جالب‌تری در این رابطه ارائه می‌شود. تهیه کردن چای زعفران بسیار ساده است و می‌توان در مدت‌زمان کوتاهی آن را مصرف کرد. این چای برای زنان، مردان و حتی کودکان عزیزمان نیز دارای فواید متعددی است. با ما همراه باشید تا این فواید را مورد بررسی قرار دهیم.

فواید چای زعفران برای زنان

از جمله خواص چای زعفران برای بانوان عزیز می‌توان به کاهش درد‌های ناشی از پریود و قاعدگی اشاره کرد. بسیاری از بانوان، در زمان عادت ماهانه و دوران قاعدگی دردهای بسیار شدیدی را تحمل می‌کنند. برخی از این دردها آن‌قدر شدید هستند که حتی قوی‌‌ترین مسکن‌ها نیز تأثیری برای حل آن‌ها ندارند. در این شرایط، توصیه می‌شود که حتماً‌ چای زعفران را در نظر داشته باشید.

زعفران، دارای فواید متعددی در زمینۀ تسکین درد است و از گذشته تاکنون همواره به عنوان یک گزینۀ عالی در این رابطه معرفی می‌شود. با مصرف چای زعفران می‌توانید به شکل شگفت‌انگیزی دردهای ناشی از قاعدگی و پریود را تا حد قابل قبولی کاهش دهید و به فعالیت‌های روزمرۀ خود بپردازید.

به نقل از سایت bahraman در رابطه با خواص زعفران در درمان PMS (سندروم پیش از قاعدگی):

طبق مطالعات انجام شده توسط محققین، زعفران در درمان PMS یا سندرم پیش از قاعدگی بسیار موثر است. طبق این تحقیقات مصرف ۱۵ میلی گرم زعفران، دو بار در روز در کاهش علائم PMS مؤثر است.

این نوع چای به دلیل وجود زعفران در آن برای افزایش سرعت سوخت‌و‌ساز یا متابولیسم بدن نیز مناسب است. با افزایش میزان متابولیسم، بدن میزان بیشتری از چربی‌های ذخیره‌شده را مصرف خواهد کرد و همین امر باعث کاهش کلسترول بد موجود در بدن می‌شود. علاوه بر این، افزایش سرعت متابولیسم، به منظور بهبود روند جذب آهن در بانوان مؤثر است.

بانوانی که در خانوادۀ آن‌ها سابقۀ ابتلا به بیماری دیابت وجود دارد، باید حتماً به فکر استفاده از خواص چای زعفران باشند. وجود زعفران در این نوشیدنی خوشمزه، باعث می‌شود تا میزان قند موجود در خون شما، به طور کاملاً طبیعی و بدون نیاز به داروهای شیمیایی تحت کنترل قرار بگیرد. این همان موضوعی است که می‌‌تواند تأثیر به سزایی در کاهش میزان احتمال ابتلا به دیابت داشته باشد.

چای زعفران در حاملگی

مصرف زعفران در بارداری، دارای نکات ویژه‌ای است که حتماً باید به آن‌‌ها توجه داشته باشید. از جمله مهم‌ترین خواص و فواید مربوط به چای زعفران در دوران بارداری باید به کاهش میزان تهوع اشاره کنیم. همان‌طور که می‌دانید میزان تهوع در این دوران به شدت افزایش پیدا می‌کند، اگرچه این یک امر طبیعی است، اما برای بسیاری از بانوان مشکلاتی را ایجاد می‌کند. با مصرف صحیح زعفران می‌توانید از تهوع بی‌موقع بارداری جلوگیری کنید.

در پاره‌ای از موارد نیز مشاهده شده است که چای زعفران منجر به کاهش احتمال سرگیجه خواهد شد. سرگیجه در دوران بارداری عموماً به دلیل ضعف شدید شما اتفاق می‌افتد و به همین دلیل باید به دنبال مواد انرژی‌زای طبیعی باشید. خوشبختانه چای زعفران با داشتن ویتامین‌های متنوع می‌تواند به عنوان یک مادۀ انرژی‌زای عالی در این دوران خاص عمل کند.

نکتۀ مهمی که برای بهره‌برداری از خواص چای زعفران در دوران حاملگی باید به آن توجه کنید، عدم نوشیدن این چای در سه ماهۀ نخست بارداری است. کارشناسان حوزۀ سلامت بیان می‌کنند که مصرف زعفران در این دوران به خصوص، خطرات مختلفی را به همراه دارد. مهم‌‌ترین خطری که در این زمینه باید به آن اشاره کنیم، احتمال بالای سقط ‌جنین است. در واقع اگرچه مصرف زعفران سه ماه پس از شروع دوران بارداری مفید است، اما قبل از این دورۀ زمانی، نباید حتی اقدام به استفاده از چای زعفران کنید. چای زعفران در این دوران منجر به زایمان زودرس نیز می‌شود.

فواید چای زعفران برای مردان

مهم‌ترین خواص چای زعفران برای مردان را باید افزایش غریزۀ جنسی و جلوگیری از سرطان دانست. امروزه فشارهای اجتماعی و کاری موجب شده است تا مردان بسیار زیادی در جامعۀ ما از مشکلاتی همچون عدم نعوظ صحیح و یا زودانزالی رنج ببرند. با استفاده از چای زعفران می‌توان یک‌بار برای همیشه به چنین مشکلاتی پایان داد.

ریشه‌های زعفران وقتی که به همراه چای مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند در مدت‌زمان بسیار کوتاهی غریزۀ جنسی مردان را به سطح بالاتری برسانند. این موضوع در رابطه با زنجبیل نیز صدق می‌کند و این مادۀ طبیعی نیز نتیجه‌ای همچون زعفران به شما ارائه می‌کند؛ بنابراین اگر از مشکلات مربوط به نعوظ و زودانزالی رنج می‌برید و به دنبال یک رابطۀ جنسی طولانی و لذت‌بخش هستید، حتماً مصرف زعفران را به عنوان یک گزینۀ اصلی در نظر داشته باشید.

زعفران یک آنتی‌اکسیدان نیز به شمار می‌رود؛ به همین دلیل است که استفاده از آن، برای جلوگیری از سرطان‌های مختلف همچون سرطان پروستات مفید خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها است که به طور ویژه سلامت مردان را به خطر می‌اندازد.

از جمله دیگر خواص چای زعفران برای آقایان باید به بهبود بینایی اشاره کنیم. سلول‌های بینایی شما نیاز به تقویت دارند و این کار با استفاده از چای زعفران به ساده‌ترین شکل ممکن قابل انجام است. هر روز مقداری چای زعفران مصرف کنید و قدرت بینایی خود را به شکل قابل‌توجهی افزایش دهید. این خاصیت در بانوان نیز قابل‌مشاهده است.

فواید چای زعفران برای لاغری

یکی از خواص چای زعفران، تسریع روند لاغری یا همان کاهش وزن است. زعفران می‌‌تواند میزان اشتهای شما را برای مصرف خوراکی‌های گوناگون به شکل قابل‌توجهی کمتر کند. این موضوع در رابطه با چای زعفران نیز صدق می‌کند و حتی چای زعفرانی نیز دارای چنین فواید مناسبی است. طبیعتاً زمانی که میزان اشتهای شما کاهش پیدا کند،‌ حرکت به سمت لاغری تسریع می‌شود.

مورد دیگری که در این رابطه باید به آن اشاره کنیم،‌ افزایش میزان سروتونین در بدن، به کمک زعفران است. این مادۀ شگفت‌انگیز میزان سروتونین (هورمون مربوط به رضایت و شادی) را به صورت مناسبی افزایش می‌دهد. افزایش این هورمون، شما را از مصرف خوراکی‌های گوناگون دور خواهد کرد؛ زیرا مغز دیگر برای تهیۀ میزان سروتونین به غذا نیاز ندارد.

خواص چای زعفران برای لاغری، تنها به همین موارد خلاصه نمی‌شود. استفاده از چای زعفران می‌تواند به بدن شما کمک کند تا آنزیم خاصی با نام آنزیم لیپاس پانکراس را تحت کنترل خود بگیرد. در صورت تصحیح روند تولید این آنزیم به کمک پانکراس، دیگر چربی‌های غیرضروری در بدن تجمع پیدا نمی‌کنند.

فواید چای زعفران برای کودکان

از جمله مشکلاتی که کودکان اغلب با آن مواجه می‌شوند، سرماخوردگی است. دلیل این امر را می‌توان به ضعیف بودن سیستم ایمنی ارتباط داد. با کمک خواص چای زعفران می‌توان بدن کودکان را در برابر چنین بیماری‌هایی به طور کامل محافظت کرد. زعفران و به خصوص چای زعفران برای تقویت سیستم ایمنی بدن عالی هستند.

در زعفران مقدار زیادی از ویتامین ث وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید این ویتامین برای سیستم ایمنی بدن ما، یک مادۀ ضروری محسوب می‌شود. با مصرف میزان مناسبی از چای زعفران می‌توان ویتامین ث موردنیاز سیستم ایمنی را در اختیار بدن قرار داد تا امکان مقابلۀ کامل با سرماخوردگی وجود داشته باشد.

خواص چای زعفران برای کودکان حتی در حوزۀ کاهش میزان استرس نیز به خوبی قابل ‌مشاهده است. مصرف چای زعفران می‌تواند میزان استرس ناشی از تحصیل را به شکل قابل‌توجهی کاهش دهد و باعث شود تا کودک شما، در دوران مدرسه با آرامش خاطر و تمرکز به یادگیری دروس گوناگون بپردازد.

چای زعفران طبع گرم دارد و کمک می‌کند تا کودکان خواب راحت‌تری را تجربه کنند. این طبع گرم، منجر به آرام شدن اعصاب می‌شود که خود یک مزیت بسیار مناسب است. در کنار همه فواید گفته شده، اگر کودک شما نسبت به زعفران حساسیت دارد و یا از بیماری خاصی رنج می‌برد. پیش از مصرف چای زعفران حتماً این موضوع را با پزشک وی در میان بگذارید. چنانچه پزشک به شما اجازه داد، کودک خود را به استفاده از چای زعفران تشویق کنید.

طرز تهیه چای زعفران

درست کردن چای زعفران بسیار ساده است و لازم نیست که مراحل پیچیده‌ای را پشت سر بگذارید. در واقع، تهیۀ این چای با تهیۀ چای معمولی که همۀ ما با آن آشنا هستیم تفاوت چندانی ندارد و می‌‌توان در هر زمان از خواص چای زعفران بهره برد. در ابتدا بگذارید آب درون کتری به دمای جوش برسد. در مرحلۀ بعد میزان چای موردنیاز و چند رشته زعفران را درون قوری بریزید. حالا نوبت اضافه کردن آب جوش به ترکیب چای و زعفران است. پس از ده الی پانزده دقیقه، چای زعفرانی شما آمادۀ مصرف خواهد بود و می‌توانید به سادگی از فواید چای زعفران بهره ببرید.

 

سخن پایانی

زعفران در فرهنگ ما، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در نوشیدنی‌ها و غذاهای گوناگونی از آن استفاده می‌شود. چای زعفران یکی از نوشیدنی‌های ساده، اما بسیار خوشمزۀ زعفرانی است که می‌تواند خواص مختلفی را برای همۀ افراد، به ارمغان بیاورد (به خصوص زمانی که با زعفران باکیفیت تهیه شده باشد).

از جمله مهم‌ترین خواص چای زعفران می‌توانیم به مواردی همچون جلوگیری از افسردگی، جلوگیری از سرطان و حل دردهای مربوط به قاعدگی اشاره کنیم. برای تهیۀ بهترین نوع چای زعفرانی، می‌‌توانید از محصولات فروشگاه ما بهره ببرید. مفتخریم تا مرغوب‌‌ترین زعفران ایران را به شما عزیزان ارائه کنیم. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجرب زعفران توکلی در تماس باشید.

 

سوالات متداول

1- مهم ترین فواید چای زعفران چیست؟

کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش میزان استرس در کودکان، افزایش غریزۀ جنسی و جلوگیری از سرطان‌های مختلف همچون سرطان پروستات در مردان، کاهش میزان تهوع در دوران بارداری و کنترول میزان قند خون از مهم ترین خواص چای زعفرانی میباشند.

2- طرز تهیه چای زعفران چیست؟

برای تهیه چای زعفرانی ابتدا آب را در کتری بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به نقطه جوش برسد. بعد از جوش آمدن آب، مقداری از آب جوش را در قوری بریزید و بعد زعفران آسیاب‌شده و چای سیاه را به قوری اضافه کنید و بگذارید تا به مدت ده دقیقه دم بکشند.

seoadmin

Recent Posts

10 خواص زنجبیل که باید بدانید!

بشر از گذشته‌های دور تاکنون در تلاش بوده است به محیط پیرامون خود با دقت…

4 ماه ago

چرا زعفران گران است؟ – 5 دلیل گرانی زعفران

زعفران را به‌عنوان طلای سرخ هم می‌شناسند. این ادویه گیاهی به‌عنوان گران‌ترین ادویه در جهان…

5 ماه ago

مضرات زعفران برای زنان و مردان + ۱۰ عوارض زعفران برای بدن

زعفران گران ترین ادویه جهان است که استفاده از آن می تواند طعم و رنگ…

5 ماه ago

راهنمای خرید زعفران – 8 نکته مهم برای خرید زعفران که باید بدانید!

زعفران به‌عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین محصولات صادراتی ایران، جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های ایرانی دارد. رنگ…

5 ماه ago

فواید زعفران برای چشم – رفع مشکلات بینایی چشم با زعفران

اگر به‌تازگی متوجه ضعف در قدرت بینایی خود شده‌اید، علاوه بر مراجعه به پزشک متخصص…

5 ماه ago

فواید زعفران برای مردان – 7 خواص باورنکردنی زعفران برای مردان که نمیدانستید!

زعفران را می‌توان یکی از مهم‌ترین مواد طبیعی دانست که مزایای متعددی را در خود…

6 ماه ago