وبلاگ

ارتباط زعفران و فشارخون: زعفران فشار را بالا میبرد؟ + ۱۰ خواص دمنوش زعفران بر فشار خون

فشار خون بالا، به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های جهانی است که تخمین زده می شود سالانه در ۹. ۴ میلیون مرگ و میر جهانی نقش دارد. بسیاری از نتایج های جهانی، همبستگی مثبتی بین فشار خون بالا (BP) و بروز بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی، اختلال عملکرد کلیه را نشان داده اند. شاید جالب باشید که بدانید که زعفران و فشار خون با هم ارتباط دارند. در این مقاله می خواهیم در مورد ارتباط زعفران و فشارخون صحبت کنیم و همچنین نگاهی به خواص دمنوش زعفران برای فشار خون داشته باشیم. اگر شماهم به این بیماری مبتلا هستید و یا اینکه می خواهید در این مورد چیزی بدانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

خواص زعفران

از مهم ترین خواص زعفران می توان به تنظیم فشار خون اشاره کرد. زعفران و فشارخون با هم ارتباط مستقیم دارند. زعفران شامل تقریباً ۳۰٪ کروسین، ۵-۱۵٪ پیروکروسین، و ۲. ۵٪ ترکیبات فوگاسیوس است، اگرچه ترکیب دقیق آن بر اساس جنس متفاوت است. نتایج تحقیقات حیوانی و انسانی تأثیر مثبت زعفران را بر بیماری های مختلف نشان داده است. در مقابل، تأثیر مثبت زعفران بر برخی بیماری های متابولیک مانند فشار خون بالا و دیس لیپیدمی در مدل های موش نیز نشان داده شده است.اگرچه نتایج برخی از مطالعات مبتنی بر انسان حاکی از تأثیر مثبت زعفران بر فشار خون است، اما یک اجماع کلی وجود ندارد.

تأثیر زعفران بر روی فشار خون

آیا زعفران فشار خون را بالا میبرد؟ همان طور که می دانید، عادات غذایی سالم و ورزش نسبت به دارو، برای درمان فشارخون ارجحیت دارد. در برخی از موارد، حتی می توان از زعفران برای درمان این بیماری استفاده کرد. نقش زعفران برای فشار خون بالا، این است که علائم را تسکین می دهد؛ در حالی که عوارض جانبی قابل توجهی دارد.تجربیات محققان تأثیرات مثبت گیاهان به عنوان دارو، خصوصاً زعفران را در کاهش فشار خون نشان داده است. در واقع در گیاه زعفران، ماده هایی به نام کروسین، پیروکروسین، سافرانال و کروستین فراوان است که می توانند روی سلامت فرد تأثیرگذار باشند.کلاله های زعفران از دیرباز به عنوان ادویه و رنگ آمیزی خوراکی مورد استفاده قرار می گرفته است.

خواص زعفران برای فشار خون بسیار ناچیز است و گفتنی است که اثرات کاهش فشار مكمل زعفران چندان زیاد نبوده و ممكن است به اهميت باليني نرسد. برای همین بیشتر به عنوان پیشگیری کننده از آن استفاده می شود. (بیشتر بخوانید)

Saffron supplementation may significantly improve both systolic and diastolic blood pressure in adults. It should be noted that the hypotensive effects of saffron supplementation were small and may not reach clinical importance.

از نظر دارویی، زعفران به دلیل ضد میکروبی، آنتی اکسیدان، محافظت از کبد، ضد التهاب، محافظت از سیستم عصبی، بهبود چربی و ضد افسردگی شناخته شده است. درباره خواص زعفران برای اعصاب و افسردگی در مقاله ای دیگر مفصل صحبت کردیم که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه کنید.

زعفران می تواند باعث بهبود بسیاری از بیماری ها شود که از مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری های قلبی
  • کنترل گردش خون
  • خون رسانی به اندام های مختلف بدن
  • و…
    زعفران با ترکیبات خاص خود می تواند باعث از بین رفتن پاکسازی مثانه، آلزایمر، کاهش خونریزی ها در دوران قاعدگی، افزایش متابولیسم بدن و … شود.

زعفران خوراکی بسیار مفیدی برای سلامتی است حالا گر میخواهیم ببینیم بهترین زعفران دنیا مال کجاست به مقاله نوشته شده توسط زعفران توکلی مراجعه نمایید.

کنترل فشار خون با زعفران

همان طور که گفته شد، زعفران و فشارخون می توانند با هم ارتباط مستقیم داشته باشند. در بالا به این نکته اشاره کردیم که بیماری فشار خون، ممکن است با بالارفتن سن برای هر فردی ایجاد شود که با رژیم غذایی مناسب، نداشتن استرس و تغییر روند زندگی، می توان این بیماری را کنترل کرد. شما اگر به این بیماری مبتلا باشید، با مصرف زعفران هم می توانید بیماری فشار خون را کنترل کنید. ذهنیت برخی از افراد این است که مصرف گیاه زعفران باعث افزایش و بالارفتن فشار خون می شود؛ در حالی که باید بگوییم که چنین چیزی درست نیست.این گیاه، ترکیباتی مانند سافرانال و کروسین دارد و به همین دلیل هم می تواند باعث کنترل فشار خون شود.

تأثیر این ماده بر روی افرادی که فشار خون بالا داشته اند، امتحان شده است و حتی نتایج مثبتی به همراه داشته است و باعث شده است که فشار خون فرد پایین بیاید.طریقه پرورش گلخانه ای زعفران را میتوانید در مقاله نوشته شده ما با عنوان مراحل کشت زعفران گلخانه ای  مطالعه نمایید.

دمنوش های مناسب برای زعفران و فشار خون

اگر به فشارخون مبتلا هستید و می خواهید این بیماری را کنترل کنید، بهتر است که زعفران را به صورت دمنوش مصرف کنید. ما به یک مورد از این دمنوش ها اشاره می کنیم که می توانید به راحتی به صورت روزانه آن ها را تهیه کنید و در منزل استفاده کنید تا علائم این بیماری را کاهش دهید.دمنوش این گیاه را می توان با عسل، آب جوش و گلاب تهیه کرد و از آن برای کنترل فشار خون استفاده کرد. مقداری زعفران و آب جوش را باهم ترکیب کرده و روی حرارت بگذارید، پس از آن سعی کنید که مقداری عسل به آن اضافه کنید تا طعم خوبی داشته باشد. در ویدیوی زیر یک روش عالی دم کردن زعفران را میبینیم.

حتی خیلی از افرادی می توانند بنابر ذائقه خودشان، به این دمنوش، مقداری گلاب هم اضافه کنند. 10 خواص زعفران را می توانید در زیر بخوانید:

  • منظم شدن دوره قاعدگی
  • آرامبخش
  • تکسین درد زایمان
  • کمک کننده برای بهبود قوای جنسی
  • تمیز کردن کلیه و مثانه ها
  • کم کردن چربی‎ های اضافه بدن
  • تقویت حافظه
  • درمان آسم
  • بهبود نفخ معده
  • بهبود دندان درد

سخن پایانی

زعفران به عنوان یک ماده غذایی از گذشته تا به الان در سفره همه ما ایرانی ها بوده است. از این گیاه می توان در غذا و حتی در دمنوش های مختلف استفاده کرد. همان طور که در این مقاله گفته شد، زعفران و فشارخون ارتباط مستقیمی باهم دارند و این گیاه، با افزایش گردش خون و جلوگیری از انسداد عروق، می تواند باعث کنترل علائم فشار خون بالا شود.ما در این مطلب به طور کلی در مورد زعفران و فشار خون صحبت کردیم و سعی کردیم اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. ممنون که با ما همراه بودید؛ اگر تجربه استفاده از این گیاه را به عنوان کنترل علائم بیماری فشار خون داشته اید، برای مان بنویسید. شاید تجربیات شما بتواند در این زمینه به ما کمک کند.

سوالات پرتکرار شما

آیا زعفران فشار را بالا میبرد ؟

در مورد اینکه زعفران فشار را بالا میبرد یا پایین باید گفت مصرف زعفران می تواند تا مقدار کمی باعث کاهش و تنظیم فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون شود.

مضرات زعفران برای فشار خون چیست؟

اینکه برخی از افراد فکر می کنند که مصرف زعفران سبب افزایش فشار خون می شود، درست نیست. تاثیر زعفران بر فشار خون بسیار ناچیز است.

مصرف زعفران را در برنامه غذایی روزانه بگذاریم؟

خیر، مصرف بیش از اندازه اعفران هم برای افراد عادی هم برای افرادی که فشار خون دارند عوارض جانبی دارد.

ایا اسپند فشار خون را بالا میبرد؟

دانه اسپند یکی از گیاهان دارویی برای درمان فشار خون بالا و ناراحتی های قلبی است. عصاره دانه اسپند دارای اثرات قلبی و عروقی مختلفی مانند مقاومت کامل عروقی، کاهش فشار خون و افزایش فشار نبض است.

 

seoadmin

View Comments

  • سلام
    ممنون از مطلب خوبتون
    چند تا سوال داشتم. ایا زعفران برای فشار خون بالا ضرر دارد یا زعفران برای فشار خون خوب است؟ هر دو این موارد را زیاد شنیدم اما نمیدونم کدام درسته. اگر خاصیت داره تا چه اندازه هست؟ یعنی میشه جایگزین دارو بشه؟ و اگر مضر هست یعنی کلا نباید زعفران مصرف کنیم؟

Recent Posts

10 خواص زنجبیل که باید بدانید!

بشر از گذشته‌های دور تاکنون در تلاش بوده است به محیط پیرامون خود با دقت…

4 ماه ago

چرا زعفران گران است؟ – 5 دلیل گرانی زعفران

زعفران را به‌عنوان طلای سرخ هم می‌شناسند. این ادویه گیاهی به‌عنوان گران‌ترین ادویه در جهان…

5 ماه ago

مضرات زعفران برای زنان و مردان + ۱۰ عوارض زعفران برای بدن

زعفران گران ترین ادویه جهان است که استفاده از آن می تواند طعم و رنگ…

5 ماه ago

راهنمای خرید زعفران – 8 نکته مهم برای خرید زعفران که باید بدانید!

زعفران به‌عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین محصولات صادراتی ایران، جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های ایرانی دارد. رنگ…

5 ماه ago

فواید زعفران برای چشم – رفع مشکلات بینایی چشم با زعفران

اگر به‌تازگی متوجه ضعف در قدرت بینایی خود شده‌اید، علاوه بر مراجعه به پزشک متخصص…

5 ماه ago

چای زعفران؛ خواص چای زعفران + طرز تهیه چای زعفران در [5 دقیقه]

زعفران را به عنوان طلای سرخ می‌شناسند و این نوع نام‌گذاری بی‌دلیل نیست. با تهیه…

5 ماه ago