Categories: زعفران

زعفران «ریز پوشش‌ دهی‌ شده» در کشور تولید شد.

زعفران ریز پوشش دهی شده

تهران- ایرنا- یک شرکت دانش بنیان با تولید زعفران «ریزپوشش‌ دهی‌ شده»، محصولات فرآوری شده متعددی با استفاده از این گیاه تولید کرده است که ارزش افزوده بسیار بیشتری در مقایسه با صادرات ماده خام زعفران فراهم می کند.

به گزارش روز شنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زعفران یک محصول استراتژیک حوزه کشاورزی در کشور محسوب می‌شود که بخش عمده‌ای از تولید جهانی آن در ایران تولید می شود. با وجود آنکه بخش قابل توجهی از کل تولید سالانه زعفران در ایران توسط کشاورزان ایرانی تولید می‌شود، اما سهم کشور از گردش مالی جهانی این محصول ممتاز، کمتر از ظرفیت کشور است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش کرده است با تشویق شرکت های دانش بنیان برای ورود به حوزه فرآوری زعفران سهم کشورمان را در این بخش افزایش دهد. بر این اساس شرکت های فناور و دانش بنیانی که طرح‌های موثری در زمینه ایجاد ارزش افزوده و فرآوری فناورانه در حوزه زعفران داشته باشند می توانند از حمایت های قانونی در نظر گرفته شده برخوردار شوند.

شرکت دانش بنیان عصر نانو یکی از شرکت هایی است که در چند سال اخیر فعالیت خود را در این حوزه تشدید کرده است.

فرهاد بیات مدیر عامل این شرکت در این خصوص گفت: زعفران از جمله محصولات بسیار با ارزشی است که فرآورده ها و محصولات بسیار متنوعی با استفاده از آن تولید می‌شود. انواع تولیدات دارویی، بهداشتی، آرایشی و خوراکی با استفاده از زعفران تولید می‌شود که از ارزش افزوده بسیار بالاتری در مقایسه با خام فروشی آن برخوردار هستند.

وی افزود: در این شرکت با استفاده از نتایج یک تحقیق چند ساله، مواد موثره زعفران اعم از رنگ، عطر و طعم استحصال شد و عمر این مواد موثره با استفاده از فرایند ریز پوشش دهی افزایش یافت. در واقع بر روی این مواد یک پوشش قرار می‌گیرد که آن را در مقابل، گرما، نور یا هر عامل تخریب کننده دیگر محافظت می‌کند. این مسئله باعث می شود انواع محصولات با کیفیت تر و با طول عمر بیشتر از  زعفران تولید شود.

بیات با اشاره به تفاوت قابل توجه ارزش افزوده محصولات تولید شده در مقابل صادرات ماده خام زعفران، گفت: برای نمونه یک گرم زعفران در شرکت با استفاده از فرایند ریز پوشش دهی تولید می‌شود که در خارج از کشور حدود ۴۰ یورو قیمت دارد، اما همین محصول در داخل با یک دهم قیمت تولید می شود. یا هر بسته شصت تایی قرص مکمل زعفران در خارج از کشور با قیمت ۲۰ یورو  تولید می‌شود، در حالی که  این محصول  نیز در داخل کشور با قیمت تقریبی ۵ یورو عرضه می‌شود.

وی، انواع قرص، مکمل، کپسول، عصاره و کرم را از جمله محصولات فرآوری شده با استفاده از زعفران ریز پوشش دهی شده عنوان کرد و گفت: اگر بر روی زعفران سرمایه گذاری لازم صورت گیرد و طرح‌های کلان علمی در این حوزه مورد حمایت قرار گیرند، قطعاً ارزش افزوده ای که صادرات محصولات تولید شده به همراه دارد، از بسیاری تولیدات و صنایع سنتی بیشتر است.

 

onliner

Recent Posts

10 خواص زنجبیل که باید بدانید!

بشر از گذشته‌های دور تاکنون در تلاش بوده است به محیط پیرامون خود با دقت…

4 ماه ago

چرا زعفران گران است؟ – 5 دلیل گرانی زعفران

زعفران را به‌عنوان طلای سرخ هم می‌شناسند. این ادویه گیاهی به‌عنوان گران‌ترین ادویه در جهان…

4 ماه ago

مضرات زعفران برای زنان و مردان + ۱۰ عوارض زعفران برای بدن

زعفران گران ترین ادویه جهان است که استفاده از آن می تواند طعم و رنگ…

4 ماه ago

راهنمای خرید زعفران – 8 نکته مهم برای خرید زعفران که باید بدانید!

زعفران به‌عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین محصولات صادراتی ایران، جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های ایرانی دارد. رنگ…

4 ماه ago

فواید زعفران برای چشم – رفع مشکلات بینایی چشم با زعفران

اگر به‌تازگی متوجه ضعف در قدرت بینایی خود شده‌اید، علاوه بر مراجعه به پزشک متخصص…

5 ماه ago

چای زعفران؛ خواص چای زعفران + طرز تهیه چای زعفران در [5 دقیقه]

زعفران را به عنوان طلای سرخ می‌شناسند و این نوع نام‌گذاری بی‌دلیل نیست. با تهیه…

5 ماه ago