وبلاگ

پسته چیست؟ ۰ تا ۱۰۰ فواید پسته خام و تازه برای بدن

پسته، یک آجیل خوش طعم و البته محبوب از خانواده بادام هندی است. درخت پسته درخت نسبتاً کوچکی می باشد که منشأ آن به آسیای میانه و منطقه خاورمیانه بر می گردد. محصول این درخت همان پسته است که مصرف خوراکی دارد. درخت پسته دارای گونه وحشی هم است که در برخی موارد افراد گونه وحشی پسته را با گونه ی دیگر آن که بیشتر استفاده خوراکی دارد اشتباه می گیرند. در مجموع درخت پسته دارای انواع متفاوتی است و پسته های حاصل از گونه های مختلف درخت پسته با توجه به ابعاد و خصوصیات ظاهری قابل تشخیص هستند. پسته یک گیاه کویری محسوب می شود که در برابر خاک شور از مقاومت نسبتاً بالایی برخوردار است.

تحقیقات انجام شده نشان دهنده این موضوع است که آبیاری پسته با آبی که 3000 تا 4000 ppm نمک محلول داشته باشد سبب می شود تا درخت پسته رشد بهتری داشته باشد. درخت پسته در برابر تغییرات دمایی نیز مقاومت خوبی دارد. درخت پسته توان تحمل دمای 10 درجه سانتی گراد تا 48 درجه سانتی گراد را دارا بوده و رطوبت زیاد هوا بر روی عملکرد درخت پسته اثرات منفی دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد اینکه پسته چست؟ کسب کرده و با خواص پسته خام آشنا شوید.

همچنین برای خرید پسته میتوانید به صفحه مربوط به آن سر بزنید.

پسته چیست؟

پسته محصول درختی کویری با ارتفاع 10 متر است. برگ های درخت پسته 10 تا 20 سانتی متر طول داشته و برگ های این درخت در زمستان میریزد. درخت پسته دارای دو نوع نر و ماده است و گل های آن تک جنسیتی هستند و به صورت خوشه ای رشد می کنند. به منظور بار دهی بهتر درخت بهتر است در بین هر چند عدد درخت پسته ماده یک درخت پسته نر کاشته شود. محصول این درخت یعنی همان پسته به عنوان یک آجیل مورد استفاده قرار می گیرد. پاییز فصل رسیدن پسته است و در این فصل پوسته گوشتی پسته که به رنگ سبز روشن و ارغوانی است، تغییر رنگ می دهد و به رنگ قرمز یا زرد تغییر می کند. این تغییر رنگ نشان دهنده رسیدن پسته می باشد.

درخت پسته دارای طول عمر بالایی است و در حدود 300 سال عمر می کند. بعد از کاشت درخت هم در حدود 7 تا 10 سال زمان لازم است تا به بار دهی مطلوب خود برسد. بعد از گذشت این زمان درخت پسته به صورت سالانه یا یک سال در میان به بار می نشیند. در ایران پسته به صورت دستی از درخت چیده می شود اما در برخی از کشور های پیشرفته از ماشین آلات صنعتی برای برداشت پسته استفاده می کنند.

همچنین بد نیست بدانید پسته به انگلیسی، Pistachio گفته می شود.

بهترین روش برای نگهداری از پسته تازه و حفظ ارزش غذایی آن نگهداری پسته در فریزر است. با نگهداری در فریزر از رشد کپک بر روی سطح پسته جلوگیری می شود. پسته به صورت تازه، نمکی و بو داده قابل استفاده است و می توان از انواع پسته در بستنی، شیرینی، دسر و حتی غذا های مختلف استفاده کرد.

بسیاری از خانم ها بر این باورند که باید در دوران بارداری زعفران مصرف کنندبرای دانستن درباره این موضوع به مقاله تأثیر خوردن زعفران در بارداری  مراجعه نمایید.

فواید پسته تازه:

 این آجیل در طب سنتی دارای خواص درمانی زیادی بوده و برای تقویت اعصاب، تقویت معده، افزایش حافظه، رفع گرمی و خشکی و… مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در خصوص فواید پسته خام کسب کنید.

  • رشد بهتر جنین: پروتئین یکی از مهم ترین مواد مغذی است که مصرف آن در دوران بارداری به زنان باردار پیشنهاد می شود. تأمین پروتئین مورد نیاز بدن سبب می شود تا بافت و عضله جنین رشد بهتری داشته باشند. یکی از خواص پسته کمک به رشد بهتر جنین است. در این خصوص بهتر است بدانید که پسته یک منبع گیاهی غنی از پروتئین می باشد که این موضوع سبب شده تا مصرف پسته تازه به زنان باردار توصیه شود. از طرفی دیگر پسته تازه کلسترول بد را کاهش داده و بر روی افزایش کلسترول مفید خون نیز تأثیر گذار است. در نتیجه یکی دیگر از خواص پسته خام در دوران بارداری متعادل سازی چربی خون است. فیبر هم از دیگر مواد مغذی موجود در پسته می باشد که سبب شده تا مصرف پسته از بروز یبوست در زنان باردار جلوگیری کند.
  • درمان کم خونی: مغز پسته تازه دارای مقادیر بالایی آهن است که این موضوع سبب شده تا مصرف پسته به درمان کم خونی کمک کند. در نتیجه اگر به دلیل فقر آهن دچار کم خونی هستید بهتر است به صورت روزانه پسته تازه مصرف کنید و از فواید پسته خام بهره مند شوید. علاوه بر این مس هم از جمله مواد مغذی موجود در پسته است که سبب افزایش هموگلوبین می شود. افزایش هموگلوبین هم به معنای افزایش جریان خون و در نتیجه جذب بیشتر آهن موجود در مواد غذایی است که افراد به صورت روزانه مصرف می کنند.

 

درباره زرشک و مزایا و معایب آن چه میدانید برای اطلاعات بیشتر به مقاله زرشک چیست مراجعه نمایید.

  • خواص پسته برای کودکان: دو مورد از مواد مغذی موجود در پسته کلسیم و آهن هستند که این دو ماده نقش بسیار زیادی بر روی استحکام استخوان ها و همچنین مقاومت بیشتر دندان ها دارند. اسید چرب امگا 3 موجود در پسته به رشد بهتر مغز کودک کمک زیادی می کند. روی هم از دیگر مواد مغذی موجود در پسته است که سبب درمان تاری دید شبانه می شود.
  • تناسب اندام: کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام یکی از ایده آل هایی است که افراد زیادی به دنبال آن هستند و روش های زیادی برای این هدف وجود دارد. اگر شما هم به دنبال کاهش وزن هستید، می توانید با اضافه کردن پسته تازه به رژیم غذایی روزانه خود سرعت کاهش وزن خود را افزایش داده و از خواص پسته تازه بهره مند شوید. مغز پسته تازه پروتئین و فیبر بالایی دارد که این دو ماده باعث ایجاد سیری شده و در نتیجه با کاهش اشتها از دریافت کالری بیشتر جلوگیری می کنند.

خواص پوست پسته تازه:

بعد از آشنایی با خواص پسته به منظور پاسخ به این سؤال که پسته چیست بهتر است با خواص پوست پسته نیز آشنا شوید. پوست سبز پسته از نظر طب سنتی طبع سرد و خشکی دارد که سبب از بین رفتن بوی بدن دهان می شود. جویدن پوست پسته بر روی بهبود و التیام زخم های دهان نیز مؤثر است. مالیدن پوست پسته سبب استحکام بیشتر لثه ها می شود. اگر حالت تهوع و استفراغ دارید برای بهره مندی از خواص پسته تازه می توانید پوست پسته را دم کرده و بنوشید تا حالت تهوع و استفراغ شما بهبود پیدا کند. دم کرده پوست پسته برای رفع اسهال و سکسکه نیز مفید است. از دیگر فواید پوست پسته می توان به تأثیرات مثبت جوشانده پوست پسته بر روی رفع خارش و درد اشاره کرد. در bbcgoodfood بیشتر بخوانید.

The pigments that give pistachios their unique green and purple colour have protective antioxidant properties. Of all the tree nuts, pistachios are particularly high in these compounds with only walnuts and pecans providing more.

طبع پسته

در طب اسلامی، اعتقاد بر آن است که هر ماده غذایی و گیاه دارای خواص و تأثیرات خاصی بر بدن انسان دارد، و این خواص و اثرات با توجه به ترکیبات و خصوصیات مختلف هر ماده متغیر است.

طبع پسته خام در طب سنتی گرم و خشک است. این به این معنی است که مصرف پسته می‌تواند به گرمای بدن انسان کمک کند و خصوصاً در فصل‌های سرد سودمند باشد.

به عنوان یک میوه خشک و پرانرژی، پسته حاوی مواد مغذی مانند پروتئین، چربی‌های سالم، فیبر، و ویتامین‌ها و مواد معدنی مفیدی است. همچنین، مصرف پسته به عنوان یک خوراکی سالم معروف است و می‌تواند در مدیریت وزن و کنترل میزان قند خون مفید باشد.

طبع پسته خام

در پایان

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد اینکه پسته چیست پرداختیم. دانستید که پسته محصول یک درخت کویری کوچک است که مغز آن به عنوان آجیل مورد استفاده قرار می گیرد. پسته طعم خوشایندی داشته و این موضوع سبب محبوبیت بیشتر آن شده است. در مورد قیمت پسته هم لازم به توضیح می باشد که عوامل زیادی بر روی قیمت گذاری آن تأثیر گذاشته و هر چه کیفیت و مرغوبیت پسته بیشتر باشد به همان نسبت قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند.

 

سوالات پرتکرار

طبع پسته چیست (پسته گرم است یا سرد؟)

در طب سنتی ایرانی گفته شده که مزاج پسته گرم و خشک است. همچنین متخصصان آن را گرم تر از گردو می‌دانند.

فواید پسته خام چیست؟

پسته خام خواص زیادی دارد. یکی از این خواص پسته خام تازه، مفید بودن برای سلامت قلب است. این خاصیت پسته خام به خاطر پتاسیم و اسیدهای چرب اشباع‌نشده‌ی زیادی که است که دارد.

seoadmin

View Comments

Recent Posts

10 خواص زنجبیل که باید بدانید!

بشر از گذشته‌های دور تاکنون در تلاش بوده است به محیط پیرامون خود با دقت…

5 ماه ago

چرا زعفران گران است؟ – 5 دلیل گرانی زعفران

زعفران را به‌عنوان طلای سرخ هم می‌شناسند. این ادویه گیاهی به‌عنوان گران‌ترین ادویه در جهان…

5 ماه ago

مضرات زعفران برای زنان و مردان + ۱۰ عوارض زعفران برای بدن

زعفران گران ترین ادویه جهان است که استفاده از آن می تواند طعم و رنگ…

6 ماه ago

راهنمای خرید زعفران – 8 نکته مهم برای خرید زعفران که باید بدانید!

زعفران به‌عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین محصولات صادراتی ایران، جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های ایرانی دارد. رنگ…

6 ماه ago

فواید زعفران برای چشم – رفع مشکلات بینایی چشم با زعفران

اگر به‌تازگی متوجه ضعف در قدرت بینایی خود شده‌اید، علاوه بر مراجعه به پزشک متخصص…

6 ماه ago

چای زعفران؛ خواص چای زعفران + طرز تهیه چای زعفران در [5 دقیقه]

زعفران را به عنوان طلای سرخ می‌شناسند و این نوع نام‌گذاری بی‌دلیل نیست. با تهیه…

6 ماه ago