زعفران

انواع زعفران + عکس انواع زعفران ، طلای سرخ خواستنی

انواع زعفران را می شناسید؟ همیشه هنگام خرید زعفران، فروشنده مدل های مختلف برای انتخاب پیش رو شما قرار می دهند و اولین سوالشان این است که چه نوعی زعفرانی می خواهید؟ زعفران سرگل یا نگین؟ دیگر اسامی مانند سوپر نگین، ریشه زعفران، پوشال و … نیز شنیده می شود. اما آیا اطلاعات دقیق در مورد هر کدام دارید و می دانید هر مدل زعفران با دیگر چه تفاوتی دارد؟ راهنمای خرید زعفران درجه یک و آشنایی با انواع زعفران به شما کمک خواهد کرد تا زعفران اصل و درجه یک را به صورت حرفه‌ای تشخیص بدهید و خرید کنید. در ادامه به معرفی انواع زعفران و نحوه تشخیص زعفران خوب می پردازیم تا دغدغه کمتری هنگام خرید و تهیه غذاهای مجلسی با عطر خوشبو زعفران داشته باشید.

انواع زعفران گران قیمت و باارزش

عکس انواع زعفران

زعفران به عنوان باارزش ترین ادویه جهان شناخته می شود و به انواع و فرم های مختلفی در بازار به فروش می رسد. به طور کلی، 5 مدل زعفران وجود داردما در اینجا عکس انواع زعفران را برای شما اورده ایم:

  • نگین
  • سرگل
  • پوشال
  • دخترپیچ
  • ریشه یا همان خامه (سفیدی)

1. نگین؛ مرغوب ترین نوع زعفران

زعفران نگین به عنوان بهترین و مرغوب ترین زعفران شناخته می شود که مطمئنا این اسم را هنگام خرید شنیده اید. زعفران نگین خود از انواع زعفران نگین تشکیل شده است. زعفران نگین همانطور که اسمش مشخص است در میان مدل های مختلف حرف اول را می زند. مهم ترین مزیت این مدل قدرت رنگ دهی بالای آن است. پس رنگ زعفران برایتان بسیار اهمیت دارد، به غیر از نگین گزینه دیگری را انتخاب نکنید.دیگر ویژگی این نوع زعفران که آن را از دیگر زعفران ها جدا می دانند زعفران و کلاله از هم جدا هستند و انتهای آن مانند دیگر زعفران ها سفید یا شیری رنگ نیست. در واقع زعفران نگین بلند طلای سرخ کاملاً یکدست به نظر می رسد و هیچ گونه ایراد و فرورفتگی در آن نیست و گیاه کاملا صاف و یکدست می روید.

انواع زعفران نگین:  زعفران نگین توکلی با توجه به ویژگی‌هایش در دسته بندی انواع زعفران به دسته های مختلف تقسیم می شود؛ مانند زعفران نگین سوپر زعفران، شب همگی و زعفران نگین پرسی.

 

2. سرگل، یکی از پرطرفدار ترین ها

زعفران سرگل به عنوان یکی از پرطرفدارترین زعفران هاست که با نام های دیگری مانند ممتاز، سر قلم و سر ریشه شناخته می شود. ویژگی بارز این مدل جدا شدن کامل خامه از قرمزی زعفران است. در واقع، زعفران سرگل کاملا قرمز است. همین علت به آن تمام قرمز هم می گویند. رنگ زعفران سرگل فوق العاده است. به همین خاطر، اکثر رستوران های مشهور از این مدل زعفران برای پخت چای یا غذاهای خوش رنگ و خوش طعم استفاده می کنند. زعفران سرگل جز محصولات صادراتی است که در خارج از کشور بسیار مخاطب دارد و برای آشپزی و پخت غذاهای خوش طعم و خوش عطر بسیار مناسب است. البته درصد خلوص و مرغوبیت آن متفاوت است که با توجه به میزان تکه های سفید ریشه به 3 درجه عیار تقسیم بندی شده است.

 

3. پوشال، تنها زعفران دارای خامه

زعفران پوشال را تنها با رنگ سرخ کلاله و بخش زرد رنگ آن به نام خامه می شناسند. در حالی که دیگر زعفران ها کلاله های قرمز رنگ و یک دستی دارند. به همین دلیل، این نوع زعفران را نمی‌توان به عنوان یک نمونه تقلبی به فروش رساند. چرا که حضور کلاله های دارای خامه نشانگر اصل بودن این نوع زعفران است. رنگ دهی این مدل هم بسیار بالاست و پیشنهاد می کنیم برای تجربه یک زعفران مرغوب با رنگ و عطر ایده آل، از زعفران پوشال استفاده کنید.همچنین زعفران پوشال به دو نوع پوشال قلمدار و معمولیی تقسیم می شود که با توجه به میزان درشتی و یک دست بودن از 1 الی 3 درجه بندی شده است.

پوشال قلمدار به زعفرانی می گویند که از کلاله های ضخیم صاف و بدون پیچ خوردگی تشکیل می شود و پوشال معمول شامل کلاله های معمولی و فرخورده است که در آن میزان خامه بیشتر مشاهده می شود.

پیشنهاد میکنیم با توجه به خاصیت هایی که دارچین دارد، برای خرید پودر دارچین یا چوب دارچین وارد لینک خرید دارچین شوید و سفارش خود را ثبت نمایید.

4. دختر پیچ، یا همان رشته کامل

زعفران دختر پیچ یا همان زعفران رشته کامل جز اصلی اصیل ترین و بهترین نوع زعفران هاست. جالب است بدانید دلیل نامگذاری این مدل زعفران به خاطر برداشت و دسته بندی آن توسط دختران بوده است. اما حالا بسته بندی و برداشت زعفران ها کاملا صنعتی انجام می شود. زعفران دخترپیچ شامل کل زعفران یعنی کلاله، خامه و ریشه است که کاملا مرتب شده داخل بسته بندی قرار گرفته است. نحوه چینش آن به صورت یک سویه و دو سویه است که یک سویه خامه ها و سویه دیگر کلاله ها روی هم قرار دارند. زعفران دختر پیچ به خاطر حجم بیشتر و رشته کامل به راحتی قابل تشخیص و به خاطر قیمت مناسب بودن، نسبت به سرگل و نگین به صرفه تر است.

5. ریشه، با همان عطر و طعم زعفران

معمولا ریشه یا کنج جز انواع زعفران قرار نمی گیرید. اما از آنجا که جز گیاه زعفران است و به خاطر برخوردار بودن از خواص و ویژگی های زعفران از آن استفاده می شود و بسیار پرطرفدار است، بد نیست با کنج هم آشنا شوید. ریشه یا همان خامه زعفران بخش سفید رنگ این گیاه است که به نام سفیدی معروف شده است. این ادویه به عنوان زعفران در بازار به فروش می‌رسد. در حالی که رنگ دهی خود زعفران را ندارد. اما از آن برای چای، دمنوش و طعم دهی غذاها استفاده می شود. چراکه از نظر عطر و بو دست کمی از خود زعفران ندارد. حتی از نظر خیلی ها عطر و بوی ریشه از خود زعفران بیشتر است و این ویژگی به دلیل حفظ رطوبت بیشتر قسمت ریشه است.

خواص انواع زعفران، این گیاه شگفت انگیز

زعفران خواص مختلفی دارد و به عنوان یکی از انواع چاشنی با ارزش غذا شناخته می شود. زعفران را از کلاله گیاه زعفران می گیرند که با اصطلاح به آن نخ یا رشته می گویند. در موارد زیر به مهم ترین خواص این طلای سرخ اشاره می کنیم:

  • تقویت سلامت ذهن
  • رفع مشکلات بینایی چشم با زعفران (خواص زعفران برای چشم)
  • دارای خاصیت آنتی اکسیدان و خواص ضدپیری
  • درمان سرفه و سرماخوردگی
  • حفظ سلامتی هورمون ها و پیشگیری

نتیجه گیری

حال متوجه شدید زعفران از نظر ساختاری و محتوایی به مدل های مختلف تقسیم بندی می شود که ارزش هر کدام با دیگر فرق می کند.

اینکه کدام نوع و مدل از زعفران میتواند برتر باشد به استفاده شما از آن بستگی دارد؛ همان طور که در سایت قاینی اشاره شده:

زعفران سرگل یا همون سرقلم محبوب ترین نوع زعفران در ایرانه و بسیاری از خانم ها خرید زعفران سرگل رو ترجیح میدن . یکی از دلایلش اینه که زعفران سرگل فقط شامل بخش قرمز رنگه و خلوص زیادی داره . در نتیجه عطر و طعمی بی نظیر داره . ( البته این به اون معنی نیست که باقی انواع زعفران عطر یا طعمشون مطلوب نیست

ما در این مقاله عکس انواع زعفران را برای شما اورده ایم تا شما تفاوت های آن ها را از نزدیک ببینید. اما تمام مدل ها قابل استفاده هستند. تنها درجه بندی شان روی کیفیت و مرغوبیت محصول تاثیر می گذارد. امیدواریم در این مقاله از  سایت زعفران توکلی با آشنایی کامل در مورد این ادویه سرخ گرانبها بهتر بتوانید برای اهداف خاص خود بهترین مدل زعفران را انتخاب کنید و از تاثیرات آن هنگام پخت غذا و انواع دمنوش لذت ببرید.

سوالات متداول

1- دسته بندی انواع زعفران چگونه است؟

زعفران نگین، شبه نگین، پوشال زعفران، زعفران دخترپیج و سرگل انواع مختلف زعفران می باشند.

2- خواص انواع زعفران چیست؟

تقویت سلامت ذهن، رفع مشکلات بینایی چشم با زعفران، درمان سرفه و سرماخوردگی و پیشگیری از سرطان از مهم ترین خواص انواع زعفران می باشد.

 

onliner

View Comments

  • من میخوام زعفران برای یکی از آشناهام که خارج هست بگیرم و بفرستم . بهترین نوع زعفران چیه ؟ یا اونکه موندگاری بیشتری داشته باشه که زود خراب نشه براش

Recent Posts

10 خواص زنجبیل که باید بدانید!

بشر از گذشته‌های دور تاکنون در تلاش بوده است به محیط پیرامون خود با دقت…

3 ماه ago

چرا زعفران گران است؟ – 5 دلیل گرانی زعفران

زعفران را به‌عنوان طلای سرخ هم می‌شناسند. این ادویه گیاهی به‌عنوان گران‌ترین ادویه در جهان…

3 ماه ago

مضرات زعفران برای زنان و مردان + ۱۰ عوارض زعفران برای بدن

زعفران گران ترین ادویه جهان است که استفاده از آن می تواند طعم و رنگ…

3 ماه ago

راهنمای خرید زعفران – 8 نکته مهم برای خرید زعفران که باید بدانید!

زعفران به‌عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین محصولات صادراتی ایران، جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های ایرانی دارد. رنگ…

3 ماه ago

فواید زعفران برای چشم – رفع مشکلات بینایی چشم با زعفران

اگر به‌تازگی متوجه ضعف در قدرت بینایی خود شده‌اید، علاوه بر مراجعه به پزشک متخصص…

4 ماه ago

چای زعفران؛ خواص چای زعفران + طرز تهیه چای زعفران در [5 دقیقه]

زعفران را به عنوان طلای سرخ می‌شناسند و این نوع نام‌گذاری بی‌دلیل نیست. با تهیه…

4 ماه ago